Maori...

Nu äntligen får ni en liten uppdatering :)

Vi var uppe i coromandel över en dag, först åkte vi upp till coromandel town och åkte ett såkallat "tåg" kan säga att jag och kajsa satt och gäspade hela turen väldigt komiskt! hehe men men utsikten var illafall bra!

vi körde vidare upp, ner, gasa, bromsa ( vägarna e helt sjuka) till Hot water beach! så himla vacker strand! vi var nästen helt själva, solen sken ! en bit bort på stranden var folk som galna, eftersom om man gräver ett hål i sanden får man en hot pool , ja och kajsa gick dit och doppade tån!


Dagen efter åkte vi till Waitomo! grottstaden! vi åkte dit och bokade black water rafting till dagen därpå ! vi hittade ett jätte mysigt backpackers ställe att övernatta på med vårat tält! ( tack igen kim, tältet e perfect ;) ) där hade de även två hängmattor som jag och kajsa sprang till så fort vi såg dom, vi somnade nästen, livet e härligt när man ligger i en hänmatta i solen på New Zealand ;) 
vi sov väldigt bra den natten förutom att de kändes som vi som i en rondell ( vägen låg vid sidan om eller ja ingen motorväg)



dagen därpå at vi och väntade på att våran guide skulle komma, vi märkte ganska snart "vart e alla människor" de visade sig att de va bara jag och kajsa på denna tur hehe... guiden var en rolig prick Dion. vi fick på oss arsin våtdräckt och begav oss till tumutumu toObing grottan! så coolt! vi såg massa glowworms och hade en mycket lyckad dag! vissa utrymen i grottan var så små att man nstan inte fick plats! vissa fick man åla sig igenom ca 10 meter! man var tvungen att sätta lera i ansiktet för att bli ett med grottan! Blev man barn igen och fic leka i leran ! 

     
 
efter denna tur åkte jg och kajsa till ännu ett vattenfall, 40 meter högt! sen begav vi oss till Rotoroa! 
När vi väl kom dit åkte vi till I centret och bokade maorie onsert ch hangi till dagen efter ! vi var i Rotoroa ganska sent så vi hittade en camping och slog upp vårat tält! middagen blev majskolv och soppa! 

Innan våran maorie kväll tog vi en biltur runt omkring till gejsrar (stavning bra där) men ni vet va ja menar ! som luktade apa, fick kvllningar! mencoolt att ha sett!  vi åkte även till den gröna och blåa sjön en bit bort och gick en promenad! så himla vacker natur här! 

 


Nu väl på kvällen blev vi hämtade halv 6, vi fick en mycket rolig maorie guide, som hette Kahu! älskade hans skratt ! 
när vi kom till byn var det dags för utmaningen, maorierna utförde en slags dans för tt välkommna oss och acceptera oss, Man fick inte skratta eller le under denna cermoni! (inte det lättaste kan man säga med de där minerna dansstegen och hoppen ) men de va roligt! 
vi fick ss en konsert uppvisning med deras olika danskulturer haka! mycket collt at ha sett! 

 

Middagen som de lagat på hete stenar på marken, en sådan middag tar ca 3 timmar att tilllaga! kallas Hangi! 
matten var så jimla god jag och kaja fick äntligen äta haha!! vi provade musslor men icke sa nicke va inget för oss blää. men vi provade. Efterrätten var desas nationalrätt som var maräng, grädde, vaniljsås och massvis med frukt! MMM... ;)

Nu far vi vidare till Taupo!
Hoppas allt e bra med er alla där hemma !
Kramar Från Tina och Kajsa



Kommentarer
Postat av: Gustav

En vecka är jag i fjällen och så när jag kommer hem har det hänt massor! Låter som ni har det riktigt underbart där ner (förutom kajsas sjukdom i början) och har fått se massa häftiga saker, jag är inte alls avundsjuk...



saknar dig här hemma kajsa! kram!

2010-02-07 @ 22:56:00
Postat av: maine

Ingen kan beskylla er för att ligga och lata er i alla fall! Ni har nog sett mer av Nya Zeeland innan ni är klara än dom själva har. Det känns bra! Ta det lungt nu några dar, så ni orkar med en ö till.Kramar Maine o Hasse

2010-02-08 @ 08:41:50
Postat av: Kim

Ni får ha en uppvisning i maorie dans när ni kommer hem. :) Kul att tältet kommer till så bra nytta.

Här hemma har vi det inte bra förstås.

Bara en massa snö.

Kram

2010-02-08 @ 10:21:49
Postat av: Viktor

Ni ser ut att ha det bra ni! maorie uppvisningen kan jag tänka mig var häftigt! efterrätten låter ju inte fel, skulle vara gott! hehe tina gryta =)

kan tänka mig att nya zeeländarna e ett trevlig folk!



ha det bra kramar

2010-02-08 @ 10:57:50
Postat av: NIKI

HA HA HA HA HA jag diggar bilden när du är påväg ner i grytan HA HA HA, kan inte sluta skratta ;) åhhhhh vad jag saknar dig gumman, det är OBESKRIVLIGT :( räknar dagarna tills du kommer hem och våran tjejkväll då <3 MYS! Du besöker mig titt som tätt i drömmarna gummsan :P såg din mamma på brisak igår :) tänkte på dig då! Får åka till affären och sitta vid äpplena en stund :) SAKNAR DIG MASSVIS gumman! Love you

2010-02-08 @ 12:21:34
URL: http://niczue.blogg.se/
Postat av: Sandra

Å gott! Fina bilder! Och guuuuuu va jobbigt att hålla sig för skratt! Saknar!

2010-02-08 @ 12:44:31
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Syster Sandra

Åh, Nya Zeeland är verkligen ett ställe där man kan uppleva mycket. Jättefina bilder, hahaha rolig bild. Det verkar inte vara så mycket turister? i sådant fall skönt, jag minns att det var mycket kurvor på vägarna, ganska roligt att köra ändå, vilket slår mig; en motorcykelresa på Nya Zeeland kanske man ska göra. Jag ser fram emot eran resa på sydön. Kramar

2010-02-10 @ 14:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0