Tongariro Crossing

Vi sitter på Parnells Café i Wanganui med en kopp uuuutsökt kaffe och morotskaka. Vi har hittat en mysig campingplats för $11/pers/natt precis vid havet (västsidan). Vi trivs och kommer nog stanna här ett tag och hämta krafter.
Vi anlände igår helt slut i hela kroppen. Varför då tro?

  

I föggår gjorde vi en heldagsvandring över Tongariro crossing. Den är 18.5km med en grad på "Challenging" Ett flertal gånger kom frågan "Are you fit enough?"... eeeeh...well... hope so? Hur som helst fortsatte vi vår vandring med tron om ett närmande skyfallKlockan var 07:00.
18.5km är sträckan UTAN avstickare. Men på vägen låg vulkanen Mt Ngauruhoe2287m (Kebnekaise är enligt wiki 2104m). Mt Ngauruhoe är även känd som Mt DOOM från Sagan om ringen. "Hur svårt kan det va?" tänker vi och tittar upp mot toppen. Det fanns ingen ledad väg upp, det var bara att ge sig iväg där man tyckte det var lämpligast.
Så. Vi besteg vår första vulkan. De skulle ta 3 timmar, vilket det också gjorde. Två timmar upp, en timma ned. Det var extremt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Många gånger trampade man runt i lavaspåren där det i princip var lösgrus, så man gleeeeeed och det kändes som man inte kom någonstans alls. Fotfäste var inget att tala om, det var bara att snabba på helt enkelt. I mitten fanns ett klipparti, där gick det lättare att få fäste. Tittade man ned såg man små molntussar (vi var ju lovade regn, men de kom aldrig en droppe. Stråååålande sol).

 

 

Väl upp på toppen var allt kämpande värt besväret. det var otrooooligt vackert. Färger i rött, orange,svart,gult,brunt,grönt och turkost.
På vägen ned fick vi sällskap av svenskarna Kalle & Lars. Hur tar man sig ned, tänker vi. Det var vikten på hälarna som gällde och sen helt enkelt glida ned på lösgrus (och hoppas på det bästa). Det var sjukt kul, haha! Snabbt gick det (trodde vi i alla fall, det tog ändå en timma). Väl nere var man helt slut. Man kände extra vikt av miljontals sandkorn i skorna. Hur fötterna fick plats är ett mysterium än. Att då titta upp mot vulkanen kunde man ine tro att vi faktiskt bestigit den. SCORE!
Jaha, nu var det bara 4.5 timmar kvar. Med vilken energi då? xD hela kroppen skrek "NEJ, IDIOT,VILA". Men vad hade vi för val? Bussen hem gick ju från andra sidan, senast halv fem. Det var bara att traska på med våra nyfunna vänner.

 

 

Vi passerade fyra otroligt vackra turkosa svavelsjöar. När vi inte trodde det kunde gå mer uppför kom det minsann mer och mer... men utsikten var vansinnig. Aldrig sett något likanande. När vi kom fram till vår slutstation var klockan kvart i fyra. Vi hade alltså vandrat i ca 9 timmar. Kroppen skrek, haha. Med blåsor under fötterna, krampande höfter, stel ben och armar samt skor som inte längre räknas som skor... men det var det värt! Tusen gånger om! Inte för att vi tänker bestiga fler berg... Men det var en upplevelse vi aldrig kommer glömma.

Så..förutom vår vulkanbestigning har kikat på de vackra "Huka Falls" utanför Taupo. Förstår inte hur vatten kan vara så turkost! Tina var nära att hoppa i. Dumstrut.



Så nu tänkte vi vila upp oss på stranden tills det är dags att åka till Wellington och ta färgan över på måndag (15/2). Vi lever som drottningar i vårt slott (tält), tänk inte på oss...eller..gö det..och avundas! :D

Ta hand om er.

Kia ora


Kommentarer
Postat av: Lucas

Helt galet vad jag är avis på utsikten och bilderna! du anar inte vad jag kommer att bjuda in mig själv hos dig Kajsa och kolla på alla bilderna och höra på alla historier om resan! saknar dig så sjukt mycket! ps. min spade gick av så jag kan inte gräva längre... men jag spanar efter en bättre spade.. ds ( Tina saknar dig med) :)

2010-02-11 @ 23:18:17
Postat av: Gustav

Åh det verkar ju helt otroligt! jag vill också bestiga Mt Doom och titta på utsikten! jag säger som Lucas, jag bjuder också in mig själv på att kolla på bilder och lyssna på historier! Innan du tröttnat på att berätta dem för alla! Saknar dig!

2010-02-12 @ 00:03:53
Postat av: Johan

WICKED!! Saknar dig!

2010-02-12 @ 00:39:32
Postat av: Stora syster Sara

Hejsan svejsan

Det ser ju inte helt fel ut, helt underbara vyer. Hoppas ni inte glömde stretcha. Här hemma är det inte helt fel heller, riktigt kallt sista dagarna, -15 igår vid lunch och underbar sol. Isen la sig igår igen vid Dalarö (den kommer och går) den är så fin nu när den inte fått någon snö på sig ännu och när dimman lättar på morgonen, det blir fina bilder.



Kramiz

2010-02-12 @ 07:48:34
Postat av: NIKI

Fan vad duktiga ni är :D vilken utsikt :) Nu ska jag ha mitt egna lilla äventyr här hemma, Städa, städa och STÄDA, ha ha, man kanske hittar något spännande. :D Jag saknar dej MASSSOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR Tina <3<3<3 tänker på dig. Love you

2010-02-12 @ 10:42:20
URL: http://niczue.blogg.se/
Postat av: mamma Lena

Hej. Vilka otroliga tjejer ni är! Det såg verkligen urhäftigt ut, men VARFÖR dras man alltid att komma högst upp, längst ut ....osv. Antar att ni idag kanske inte är lika pigga, hur mår era benhinnor???? Jag avundas er i alla fall, mycket. Ni börjar faktiskt likna maorierna, men tungan skall lite längre ut, ned mot hakspetsen. Träna på det. Saknar er mycket. Massor av kramar till er båda från mamma L.

2010-02-12 @ 14:48:57
Postat av: Viktor

Det ser riktigt fint ut där uppe ifrån toppen!

kan tänka mig att det blev många fina bilder.

det e ju aldrig fel med lite äventyr!



Ha det bra kramar

2010-02-12 @ 15:15:55
Postat av: Maine

IMPAD,jag blir tårögd när jag tänker på er och vad ni får uppleva. Är så glad för er skull. Även om jag tränade dygnet runt kommer jag aldrig klara av eran bedrift.Tina,David kommer att bli stolt över dig!Du som var orolig att du skulle missa träningen.Kramar Maine och Hasse

2010-02-12 @ 17:59:39
Postat av: Syster Sandra

åh varför var inte jag där, vill oxå. det är nog en bra ide att samla krafter inför sydön

Kramar

2010-02-12 @ 23:17:56
Postat av: familjen Dahlén

Håkan undrar om ni hittade ringen i berget !!!haha Jag skryter om dig på jobbet om era bedrifter i detta underbara vackra land. Åkte till jobbet härom dan i minus 20 grader, men det har oxå sin tjusning... Melvin undrar om det finns fina leksaker eller nått där du är ?? Melvin vill oxå se ett kort när ni håller något inhemskt djur, insekt eller liknande.

Njut vidare.

2010-02-13 @ 09:00:31
Postat av: Sussie

bra jobbat tjejer! avundsjuk? ja lite, eller snarare mycket, vilken utsikt och vackra vyer, I LIKE. va rädda om er. kram sussie

2010-02-13 @ 13:50:49
URL: http://dennader.blogg.se/
Postat av: Micha

Kajsa, ni verkar ha super kul. Och fint. Men, ärligt talat. Vad är det mot lite svensk envis kyla? Kom igen, jag och Mickis behöver dig! Inte vill du väl va kvar i värmen? (Skicka biljetter så kommer vi!!!)



Ha uuuuuunderbaaaaart resten av tiden också! Vi saknar dig supermyyyycke på prego! Mest jag!



Massa kramar Micha :*

2010-02-13 @ 21:59:57
Postat av: NIKI

Ha en underbar alla hjärtans dag <3 pusspusspusspuss

2010-02-14 @ 08:23:30
URL: http://niczue.blogg.se/
Postat av: Lee

Jag lovar att jag tänker på er och avundas :P man kan inte göra annat! Det låter helt sjukt kul och alla bilder är fantastiska verkligen! Jag sitter här framför datorn och drömmer mig bort till er, kan man vara mer avis :P

Massa kramar!

2010-02-14 @ 11:26:44
Postat av: Hannah

ÅÅ jag avundas så det känns i hela kroppen! jag och Adam var på norra brunn igår, det en nya zeeländsk ståuppare där, sjukt kul! tänkte på dej då och avundades lite till:) Åå det ser verkligen jättefint ut, hoppas ni får en fortsatt bra resa, ta miljoner bilder! Puss

2010-02-14 @ 13:55:32
Postat av: Sara

Tusan vad kul ni måste ha! :D

2010-02-14 @ 14:57:34
URL: http://cleanmilk.blogspot.com
Postat av: Sara

Tusan vad kul ni måste ha!!! :D

2010-02-14 @ 14:58:01
URL: http://cleanmilk.blogspot.com
Postat av: Kim

Jag som alla andra här är impad av bedriften men tänk på att Frodo hade gått över hela Midgård innan han besteg Mt Doom. BARFOTA.

Nu ser jag fram emot de första bilderna från Sydön.

Kramkram

2010-02-16 @ 13:19:45
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Åh så härliga bilder! :D

2010-02-16 @ 13:42:31
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ha dom där bilderna har ni snott från internet och dom där ni är med är ju helt klart ett montage!...... Bara avundsjuk...Suck.



;D

2010-02-17 @ 14:23:18
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Sandra

P.s Nikis första kommentar på det här inlägget - SNAAAAAAAAAAAAAAAAARK! ;)

2010-02-17 @ 14:27:13
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det kanske är tur att du inte är hemma, då skulle jag bara ha hostat på dig och skulle det inte varit jag så skulle det ha vart nån annan hela stan hostar! Det är en riktig smittohärd överallt! ryser, skakar håller om mig själv och tittar misstänksamt åt alla håll

2010-02-17 @ 14:33:28
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Sandra

.... Tina.. jag är trött..

2010-02-17 @ 14:34:41
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Sandra

Och be för all del om ursäkt till Kajsa också, hon som inte ens känner mig måste ju vara fruktansvärt upprörd över hur detta sjuka snille fungerar! Jag ska tygla mig!

2010-02-17 @ 14:38:02
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kanske bara ska förtyliga också att jag inte är speciellt avundsjuk på själva vulkanbestigningen.. Snarare på pauserna, utsikten på-vägen-ner-grus-glidning och kännslan efteråt.

2010-02-17 @ 14:40:21
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0